Werkgroep Sint-Pieters-Buiten

De "Sterre" is een 5-armig verkeersknooppunt aan de zuid-zijde van het Gentse Sint-Pietersstation. Het is dé "poort naar de Stad" voor het overgrote deel van het verkeer dat Gent binnenrijdt vanuit het zuiden: via de Oudenaardsesteenweg (N60) vanuit Zwijnaarde, De Pinte, Nazareth, Gavere, Zingem en Oudenaarde, en via de Kortrijksesteenweg (N43) voor het meer zuid-westelijk gelegen St-Denijs-Westrem, Latem, Deurle en Deinze.

Bovendien zijn op korte afstand van elkaar zowel de E40, de E17 als de R4 aangesloten op deze beide "stedelijke hoofdinvalswegen", wat op zijn beurt nog meer verkeer aan de "Sterre" doet samenkomen.

Om aan deze verkeersstromen het hoofd te bieden, tellen de "steenwegen" N60 en N43 ten zuiden van de "Sterre" 2x2-baanvakken. Ten noorden ervan verandert het stedelijk landschap echter drastisch en versmalt de rijweg er, te midden van het dichtbevolkte woongebied Sint-Pieters-Buiten, voor elk van de 3 overige "armen" van het verkeersknooppunt tot een 2xéén-vaksbaan:

  • de Voskenslaan (N43): die, tot aan de amputatie van de Voskenslaan-tunnel, aansloot op de Albertlaan en de Groot-Brittanniëlaan
  • de Krijgslaan (N60): richting Heuvelpoort en Sint-Lievenspoort
  • de noordelijke tak van de Kortrijksesteenweg (N414), waar de opvallend achteruitwijkende rooilijn vanaf het hoekgebouw aangeeft welke weg-verbredingswerken de verkeersdeskundigen uit de jaren '60 voor ogen hadden.

Die "flessenhals", in combinatie met aanhoudend "hoge verkeersintensiteiten (zowel stadin- als staduitwaarts)" (dixit "Verkeerleefbaarheidsplan Omgeving Sint-Pietersstation", Stad Gent, 2005, blz 9) resulteert onvermijdelijk in overschrijdingen van de capaciteitsdrempel, met congestie en aanzienlijke wachtrijen tot gevolg, en het ontstaan van verkeerleefbaarheidsproblemen, zoals oversteekbaarheid (barrièrewerking) en sluipverkeer ter ontwijking van de "Sterre".

Daarbij mogen we niet uit het oog verliezen dat de "Sterre" ook voor "zwakke" weggebruikers een belangrijke verkeersknooppunt is, met grote concentraties kleuters, leerlingen en studenten in haar directe omgeving.
Zo is de gehele oost-zijde van de Sterre volledig omsloten door de Universitaire Campus "Sterre" (Fac. Wetenschappen, studentenhome (en binnenkort ook -restaurant) Bertha, werkplaatsen, kinderdagverblijf, etc), met aan de overzijde van de Pintelaan (op minder dan 1km van de "Sterre" dus) de Campus "Universitair Ziekenhuis", (incl. "Ziekenhuisschool" en kinderdagverblijf "De Knuffelboom").

Aan de ene zijde van de Maaltebrug vinden we de Medische Opleidingen van het AZ Maria Middelares en daar rechttegenover het Don Boscocollege (St-D-Westrem). Een boogscheut verder, aan de Oudenaardsesteenweg, het Instituut Bert Carlier – en even verderop het Sint-Paulusinstituut, het Sint-Jozefinstituut en het Don Boscocollege (Zwijnaarde).

Aan de noordzijde van de "Sterre" vinden we het UGent studentenhome (en –restaurant) Astrid, het kinderdagverblijf "Elfenbankje", Vrije Kleuter- en Basisschool "KLIM" (Sint-Pietersaalststraat), Freinetschool "De Spiegel" (Zwijnaardsesteenweg), Basisschool Sint-Paulus (Rerum Novarumplein), Kleuter- en Basisschool "De Panda" (Vermeylenstraat) en Freinetschool "Het Prisma" (Steenakker).

Vanop de "Sterre" richting Sint-Pietersstation ("het 2de drukste station van België") ontmoeten we eerst de Freinetschool "Sterre-Spits" (Maaltebruggestraat), en vervolgens de Hogeschool Gent "Campus Schoonmeersen" (tussen Voskenslaan, St-Denijslaan en Vaerwyckweg), het Medisch Pedagogisch Instituut "de Oase", het Atheneum Voskenslaan, Middenschool Voskenslaan en Basisschool Voskenslaan.

Het spreekt voor zich dat het conflict-vrij kruisen van een dergelijke omvangrijke en gevarieerde verkeersstromen op een vijf-armig verkeersknooppunt geen sinecure is.

Tijdens een Middaglezing op 09 feb 2012 gaf Prof. dr. Georges Allaert (UGent, Afd Mobilteit en Ruimtelijke Planning) onder de titel "Reflectie naar voorstel heraanleg De Sterre (2013-2014)" zijn visie met betrekking tot de heraanleg van de "Sterre". De slides van zijn lezing vindt u hier.

Pin It