Werkgroep Sint-Pieters-Buiten

Verkeersbord De SterreVóór haar heraanleg (zie eerder artikel op onze website) was de Sterre één van de 800 zgn "zwarte kruispunten" van Vlaanderen.

De vernieuwde Sterre is "een langgerekte rotonde" (ook "kluifrotonde"of "turborotonde" genoemd) naar ontwerp van Technum. De plannen voor een heraanleg van de Sterre dateren al van 2000 – toch duurde het nog tot 2013 eer de eerste spade in de grond gestoken kon worden. De werkzaamheden zouden 9 maanden duren en 3,1 miljoen Euro kosten.

Op 30 januari 2014, 2 maand eerder dan voorzien, werd de Sterre zonder enige ceremonie, in alle stilte opengesteld voor het verkeer. In het Persbericht

ter gelegenheid van de openstelling, werden onder meer volgende verkeerstechnische verwezenlijkingen beklemtoond :

  • Langs de rotonde beschikken fietsers over gescheiden dubbelrichtingsfietspaden
  • De fietspaden kruisen de aansluitende straten niet op de rotonde zelf maar aan het begin van de straten
  • De fiets- en voetgangerstunnel die onder het groene middeneiland van de rotonde loopt, zorgt voor een veilige oversteek van noord naar zuid en omgekeerd.

Oude wijn in nieuwe vaten?

Fietsbult waarschuwde op 29 januari al dat de Sterre "allesbehalve veilig [is]. (...) Officieel past de heraanleg in een programma om de zwarte punten in Vlaanderen weg te werken. Dat is duidelijk niet gelukt. Als Gentse Fietsersbond vragen we minister Crevits dan ook om de Sterre onmiddellijk terug op de lijst van zwarte punten te zetten. Daar komt ze vroeg of laat toch wel op terecht, en zo wordt er minder tijd verloren om naar een oplossing te zoeken."

De argumenten die deze stelling onderbouwen zijn voornamelijk dat de heraanleg van de Sterre:

  • gericht is op hoge snelheid van gemotoriseerd verkeer: vooral als je de rotonde verlaat kan je als automobilist flink wat vaart zetten, dan nog geholpen door het feit dat je een bult afrijdt;
  • een typisch voorbeeld is van het "POTS"-principe: het ontwerp gaat uit van het autoverkeer, waarna fietsers en voetgangers als randanimatie worden toegevoegd. Fietsers worden inderdaad geconfronteerd met "haaientanden", begeleid met het verkeersbord B1 (de "omgekeerde rode driehoek") en moeten dus "voorrang verlenen aan iedere bestuurder die rijdt op de openbare weg of de rijbaan die hij oprijdt".
  • niet alle "zachte" weggebruikers scheidt van het gemotoriseerd verkeer: een aantal fietsers en voetgangers kunnen nu de rotonde vermijden door de nieuwe tunnel, maar dat is niet voor iedereen het geval (zie onderstaande afbeelding). Wie toch het autoverkeer moet kruisen komt er bekaaid af. Fietsbult besluit dan ook: "Veilig oversteken? Vergeet het."

Voegen we aan bovenstaande bedenkingen nog 2 toe:

1) Met haar heraanleg is de Sterre er een attractie rijker op geworden: een aantal flink uit de kluiten gewassen verkeersborden. Vooral het exemplaar in de Voskenslaan is een bezienswaardigheid: ruim 4 meter breed en bijna 8 meter hoog (zie foto bovenaan bladzijde). Het is zo groot dat het vrijwel tot halverwege de 4de verdieping van het aanpalende appartementsgebouw reikt.

Nu is het is inderdaad zo dat de grootte van de lettertekens op de verkeersborden en (voor)wegwijzers vastomschreven is. Ze staan bovendien in verhouding tot de toegelaten snelheid. Hoe sneller je mag rijden, hoe groter de letters moeten zijn, zo leert ons de "Wegcode". Het Ministerieel Besluit van 11 oktober 1976 houdende de minimum afmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens, Hfd II, Art. 12.8, 4° bepaalt immers dat de letterhoogte voor de naam van de bestemmingen ten minste moet bedragen:

  • 0,24 m op de autosnelwegen en de wegen waar de maximum toegelaten snelheid hoger ligt dan 90 km/u;
  • 0,18 m op de wegen waar de maximum toegelaten snelheid hoger ligt dan 70 km/u en gelijk is of lager dan 90 km/u;
  • 0,12 m op de wegen waar de maximum toegelaten snelheid gelijk is of lager ligt dan 70 km/u.

En "Sint-Martens-Latem" is met zijn 18 karakters ook niet bepaald de kortstgenoteerde gemeente van het land. Daarom werd die bestemming in de communicatie van het Agentschap Wegen en Verkeer ook afgekort (zie hieronder afb. links), zoals bijvoorbeeld ook het geval is op "The Loop" (afb. rechts).

Maar om onduidelijke redenen is voor het bord in de Voskenslaan uiteindelijk gekozen voor een langere schrijfwijze, met alle consequenties qua afmetingen van dien (zie foto hiernaast).

Terloops: de langste plaatsnaam in Europe en één van de langste ter wereld is het 58-karakters tellende "Llanfairpwllgwyngyllgogerychwyrndrobwllllantysiliogogogoch". Maar goed dat ze voor dit bord geen plek moesten vinden aan de Sterre.

2) Tenslotte een afrondende bedenking: de net heraangelegde 2-baansvak-rotonde de Sterre is misschien wel de laatste van zijn soort. Welgeteld 3 weken na de openstelling van de vernieuwde Sterre raakte bekend dat veel rotondes met dubbele rijstrook zullen verdwijnen "omdat ze nutteloos en zelfs gevaarlijk zijn". Heel wat bestuurders blijken consequent op de rechterrijstrook te blijven rijden omdat ze de binnenkant van de rotonde niet durven nemen. En dat zorgt voor files. Het Agentschap Wegen en Verkeer wil de burger daarom leren hoe ze vlotter over rotondes moeten rijden, onder meer met instructiefilmpjes op het internet.

Pin It