Werkgroep Sint-Pieters-Buiten

 

DeSterre1Of de "Sterre" haar naam te danken heeft aan de daargelegen (en intussen afgebroken) landelijke afspanning annex estaminet, dan wel aan het 5-armig verkeersknooppunt op die plek, is moeilijk uit te maken en wellicht hebben beide elkaar versterkt: een café op een goedgelegen kruispunt en omgekeerd. Feit is dat huis "In De Sterre" een soort P&R avant la lettre was: een plaats waar de paarden konden worden afgespannen, mét (sedert januari 1913) Terminus van de tramlijn "StPietersstation - Sterre".

De keerlus vóór de herberg werd daarbij sedert oktober 1913 op twee plaatsen gedwarst door het enkel spoor van de niet-elektrische buurttram StPietersstation (via Zwijnaarde en Merelbeke) - Geraardsbergen (of all places, jawel). Een belangrijk multi-modaal knooppunt dus. 

Wat op bovenstaande foto ook opvalt, is hoe "landelijk" de Sterre in 1936 nog was. Uiteraard dragen de kasseistenen bij tot dit effect. Hoe dan ook is er op die plek sedertdien veel veranderd: niet alleen de verkeersstromen van en naar de zuid- / zuidwestelijke rand van Gent zijn er aanzienlijk toegenomen, ook de gevolgen van een ondoordachte verstedelijking (de zgn. "verdichting") zijn er overduidelijk.

Laan = "weg, aan beide zijden met een of meer rijen bomen beplant" (Van Daele – Groot Woordenboek der Nederlandse Taal)

Nochtans zit in de Sterre veel ruimtelijk potentieel vervat: door zijn omvang en ligging leent de locatie zich uitstekend om er een echt "portaal" naar de Stad van te maken.

Logisch dan ook dat de plannen voor de heraanleg van de Sterre, zoals gepresenteerd door Technum voorzien in een her-aanplanting met bomen en ander stadsgroen. Accent-aanplanting met een aantal majesteuse parkbomen, zoals bv eik -zoals ten andere reeds het geval is aan de "ovonde" in Zwijnaarde-, linde, (treur)wilg of beuk, zou hier in het geheel niet misplaatst staan.

En ook de Krijgslaan, de Voskenslaan en de Kortrijksesteenweg zijn méér dan breed genoeg om er een ruime afboording door imposante stadsbomen en een volledige gescheiden fietspad te voorzien. GoogleMaps laat zien dat er langsheen zowel de Krijgslaan als de Kortijksesteenweg aan elk van de beide zijden telkens een ruim 650 lopende meter lange parkeerstrook ongeduldig ligt te wachten op een nuttige functie. Door het selectief uitbreken van deze strook kan op eenvoudige wijze voorzien worden in een aaneengesloten bomenrij annex vrijliggend fietspad (mét behoud van Bewonersparkeren).

Dit visueel insnoeren van de openbare weg zal niet alleen de verkeersleefbaarheid en de woonkwaliteit van de buurt ten goede komen; ook zal een dergelijk veilig fietspad een stimulans zijn voor de leerlingen en studenten van de vele onderwijsinstellingen in de onmiddelijke omgeving van de Sterre om nog meer dan nu al het geval is van deze fietsroute gebruik te maken (ook hier is dus sprake van een zgn. "aanzuigeffect").

Een bijkomend voordeel van het uitbreken van deze straatbedekking en het daarmee samengaand ontharden van de ondergrond zijn de positieve effecten op de waterdoorlaatbaarheid en de omgevingstemperatuur, zoals blijkt uit de studie "Urban Heath Islands".

Daarnaast is gebleken dat de grotere aanwezigheid van groene ruimtes in een stedelijke omgeving duurzame voordelen kan opleveren voor de mentale gezondheid van de bevolking.

Het is in die zin lovenswaardig dat onder het huidige Bestuur Stad Gent zich sterk maakt dat een bomen-rijke herinrichting van het openbaar domein wel degelijk kan, en voor "elke straat die opnieuw aangelegd wordt [te] laten onderzoeken of het mogelijk is om bomen aan te planten" .

De heraanleg met bomenrijen van de Elisabethlaan, Clementinalaan en de Fabiolalaan kan in dit opzicht als na te volgen voorbeelden gelden (dit in tegenstelling tot de Voskenslaan, waar de herinrichting tussen 2001 en 2004 resulteerde in één troosteloze betonvlakte). Voor wat het wordt met de Sint-Denijslaan houden we ons hart vast.

Het plantseizoen komt er aan, wanneer de bomen ?

 

Pin It