Werkgroep Sint-Pieters-Buiten

Onze buurt krijgt steeds meer verkeer te slikken. We willen dan ook actief op zoek gaan naar maatregelen die een beter antwoord kunnen geven op het vele en dikwijls onveilige verkeer in onze wijk. Dat kan de

Stad helpen bij het verkeersluw maken van de buurt. Daarom brachten we, als eerste stap, tijdens de buurtavond op 29 januari (aankondiging zie hier) van Werkgroep Sint-Pieters-Buiten en Vormingplus eerst de huidige situatie in kaart, zoomden we dieper in op de schadelijke gevolgen van verkeer en

Vóór haar heraanleg (zie eerder artikel op onze website) was de "Sterre" één van de 800 zgn "zwarte kruispunten" van Vlaanderen.

De vernieuwde "Sterre" is "een langgerekte rotonde" (ook "kluifrotonde"of "turborotonde" genoemd) naar ontwerp van Technum. De plannen voor een heraanleg van de "Sterre" dateren al van 2000 – toch duurde het nog tot 2013 eer de eerste spade in de grond gestoken kon worden. De werkzaamheden zouden 9 maanden duren en 3,1 miljoen Euro kosten.

Op 30 januari 2014, 2 maand eerder dan voorzien, werd de "Sterre" zonder enige ceremonie, in alle stilte opengesteld voor het verkeer. In het Persbericht

We zien dat er weinig gebeurt rond het drukke verkeer in onze wijk. Nochtans blijkt uit een studie van Stad Gent dat het Project Gent-Sint-Pieters geen invloed mag hebben op het verkeer in onze woonstraten.

Voor elk Gents woongebied werd in de studie (uit 2005) een analyse, oplossingen en actieplannen opgesteld. We doken in het ”Verkeersleefbaarheidsplan omgeving Sint-Pietersstation”.

De "Sterre" is een 5-armig verkeersknooppunt aan de zuid-zijde van het Gentse Sint-Pietersstation. Het is dé "poort naar de Stad" voor het overgrote deel van het verkeer dat Gent binnenrijdt vanuit het zuiden: via de Oudenaardsesteenweg (N60) vanuit Zwijnaarde, De Pinte, Nazareth, Gavere, Zingem en Oudenaarde, en via de Kortrijksesteenweg (N43) voor het meer zuid-westelijk gelegen St-Denijs-Westrem, Latem, Deurle en Deinze.

Bovendien zijn op korte afstand van elkaar zowel de E40, de E17 als de R4 aangesloten op deze beide "stedelijke hoofdinvalswegen", wat op zijn beurt nog meer verkeer aan de "Sterre" doet samenkomen.

"Samen nadenken over de verkeerscirculatie in de Woonwijk Sint-Pieters-Buiten"

Gastspreker: Patrick Maes, Verkeersdeskundige

Aanvang: 20u00 - Voorziene einde: 22u00 - Aansluitend drankje aangeboden

Plaats: Freinetschool De Sterre-Spits (Maaltebruggestraat 185, 9000 Gent)

Gratis  - Inschrijven noodzakelijk, tegen 24 maart, via deze link (onder "Toevoegen aan winkelwagentje" + Versturen) of door te bellen naar Vormingplus op Tel. 09/224 22 65.

Organisatie: Werkgroep Sint-Pieters-Buiten, Ouderraad Sterre-Spits, Vormingplus, Buurtcomité Waterhoek

Download Flyer (opengeplooid): hier

De bewoners van de Maaltebruggestraat werden deze ochtend opgeschrikt door een hels kabaal. Een vrachtwagen reed aan hoge snelheid door de wijk en ramde daarbij minstens tien auto’s. Deze werden tientallen meters meegesleurd, zelfs over elkaar gekatapulteerd, sommige auto’s kwamen daarbij op het voetpad terecht. Gelukkig was op het ogenblik van de feiten niemand aanwezig en vielen geen slachtoffers. Het ongeval gebeurde enkele uren voor de aanvang van de schooltijd op honderd meter van de basisschool De Sterre-spits.

Soms meer dan 400 voertuigen per uur in een gewone buurtstraat als de Tuinwijklaan

De laatste jaren is er veel meer verkeer in de Sint-Denijslaan tussen de Voskenslaan en de R4. Ook de woonwijk tussen de Voskenslaan en de Kortrijksesteenweg krijgt veel meer verkeer te slikken. Hiervoor zijn verschillende oorzaken:      1/ het afsluiten van de tunnel Voskenslaan-Maria Hendrikaplein die beide zijden van het station met elkaar verbond; 2/ de aanleg van de Vaerewijckweg (af/oprit R4) die onze buurt rechtstreeks toegankelijk heeft gemaakt vanop de ring;  3/ de nieuwe parking bij het Sint-Pietersstation die enkel bereikbaar is via de Vaerewijckweg en de

Werkgroep Sint-Pieters-Buiten vraagt meer verkeersveiligheid

Sint-Pieters-Buiten kreunt onder verkeersoverlast en houdt de adem in bij gevaarlijke situaties of bij te veel fijn stof. We vragen automobilisten met aandrang om Zone 30 te respecteren. Daarom lanceren we onze campagne: “Rij alsof je eigen kinderen hier wonen”.

Sint-Pieters-Buiten is een woonbuurt tussen het Project Gent-Sint-Pieters en De Sterre. De buurt kreunt meer dan ooit onder verkeersoverlast, onder andere door het sluipverkeer naar het station en de omleidingen rond de Sterre. Zo krijgt de Tuinwijklaan 3700 voertuigen per dag te slikken, waarvan een groot percentage te snel rijdt en een kleiner percentage zelfs veel te snel. Tijdens de spits ontstaan er lange files, waardoor het verkeer in de hele wijk vast komt te zitten. Bovendien raken zeer regelmatig vrachtwagens in de buurt verstrikt, vrachtwagens die er helemaal niet moeten zijn, maar gewoon verloren rijden en lang moeten manoeuvreren om weer uit de nauwe straten te raken. Dit alles leidt tot veel gevaarlijke situaties.

Of de "Sterre" haar naam te danken heeft aan de daargelegen (en intussen afgebroken) landelijke afspanning annex estaminet, dan wel aan het 5-armig verkeersknooppunt op die plek, is moeilijk uit te maken en wellicht hebben beide elkaar versterkt: een café op een goedgelegen kruispunt en omgekeerd. Feit is dat huis "In De Sterre" een soort P&R avant la lettre was: een plaats waar de paarden konden worden afgespannen, mét (sedert januari 1913) Terminus van de tramlijn "StPietersstation - Sterre".