Nieuwe trage wegen ten oosten van de Voskenslaan
Ook ten oosten van de Voskenslaan vonden we enkele potentiëel nieuwe trage wegen
Ook ten oosten van de Voskenslaan vonden we enkele potentiëel nieuwe trage wegen
Economische winstmaximalisatie gaat voor op ecologisch denken. De schaamte voorbij...
Update 27/10/20: De deputatie van de Provincie Oost-Vlaanderen sprak zich uit over het beroep van de vzw Redemptoristen: de omgevingsvergunning wordt ook in beroep geweigerd. Een terecht oordeel waarvan wij met tevredenheid acte nemen.
De vzw Redemptoristen Vlaanderen
U las onze bijdrage in het Stadsmagazine, editie maart 2017: “Heraangelegde straten veranderden meestal in een betonwoestijn. Dat is niet best voor het klimaat en de woonkwaliteit. We praten met de Stad over de vergroening van de Voskenslaan en de aanleg van het nieuwe Mathildeplein aan het station. We hebben ambtenaren uitgenodigd voor een wandeling en hen kansen aangewezen. Afwachten nu. Als burgers samen met ambtenaren de straat op gaan, worden zaken vaak verrassend oplosbaar.”
Het verkeersknooppunt "De Sterre" is de poort naar de stad voor een groot deel van het verkeer dat de stad binnenrijdt vanuit het zuiden. Vóór de heraanleg in 2013 was De Sterre één van de 800 "zwarte kruispunten" in Vlaanderen.
De "vernieuwde Sterre" is een langgerekte rotonde, ook wel "kluifrotonde" of "turborotonde" genoemd. Langs de rotonde beschikken fietsers over gescheiden dubbelrichtingsfietspaden die de straten niet kruisen op de rotonde zelf, maar aan het begin van de straten. De fiets- en voetgangerstunnel die onder het groene middeneiland van de rotonde loopt, zorgt voor een veilige oversteek van noord naar zuid en omgekeerd. Van oost naar west en omgekeerd blijft de doorsteek voor de zwakke weggebruikers moeilijker. Ook blijft het voor fietsers en voetgangers moeilijk om over te steken langs het zebrapad aan het einde van de Voskenslaan.
Voor het autoverkeer blijft het oprijden van De Sterre vanuit de Voskenslaan dan weer een hachelijke onderneming.
Als werkgroep dringen we aan bij Vlaams minister van mobiliteit Ben Weyns tot verbetering.
Enkele jaren geleden moesten we lijdzaam toezien hoe het mooie grote park van de Paters Redemptoristen bijna volledig verdween. Vele tientallen prachtige oude bomen gingen tegen de vlakte. De bouwvergunning werd toen verleend op voorwaarde dat er twee groene zones zouden blijven. Dit is enerzijds de beukendreef in het noorden, ondertussen het Guido Moonspark genoemd, en anderzijds het voormalige natte populierenbos in het zuidwesten,
Momenteel is het Natuurpark Overmeers toegankelijk via de hoofdingang in de Sint-Denijslaan en via het fietspad langs de Vaerwyckweg. Nochtans zijn er nog interessante paden die naar het Natuurpark kunnen leiden. Het openstellen van meer trage wegen naar het Natuurpark zou mensen toelaten hun wandeling door het Natuurpark te verlengen en te variëren.
Met terugkomst van de Redemptoristen zouden ze ook de fuiven in hun kerk stoppen.
De fuiven die wederrechtelijk worden georganiseerd in de Redemptoristenkerk op de Voskenslaan zouden ophouden. Altar zou gaan voor een nieuwe invulling: coworkingspace. Zou het toeval zijn dat de fuiven eindigen op het moment dat de redemptoristen zelf hun intrek nemen in de aanpalende gebouwen? Ze zouden immers kunnen meegenieten van de geluids- en fuifoverlast waarmee ze de buren jarenlang hebben opgezadeld.