Werkgroep Sint-Pieters-Buiten

Het verkeersknooppunt "De Sterre" is de poort naar de stad voor een groot deel van het verkeer dat de stad binnenrijdt vanuit het zuiden. Vóór de heraanleg in 2013 was De Sterre één van de 800 "zwarte kruispunten" in Vlaanderen.

vernieuwde sterre


De "vernieuwde Sterre" is een langgerekte rotonde, ook wel "kluifrotonde" of "turborotonde" genoemd. Langs de rotonde beschikken fietsers over gescheiden dubbelrichtingsfietspaden die de straten niet kruisen op de rotonde zelf, maar aan het begin van de straten. De fiets- en voetgangerstunnel die onder het groene middeneiland van de rotonde loopt, zorgt voor een veilige oversteek van noord naar zuid en omgekeerd. Van oost naar west en omgekeerd blijft de doorsteek voor de zwakke weggebruikers moeilijker. Ook blijft het voor fietsers en voetgangers moeilijk om over te steken langs het zebrapad aan het einde van de Voskenslaan.

Voor het autoverkeer blijft het oprijden van De Sterre vanuit de Voskenslaan dan weer een hachelijke onderneming.

Als werkgroep dringen we aan bij Vlaams minister van mobiliteit Ben Weyns tot verbetering.

Probleemstelling

Reeds na de aanleg van de rotonde in 2014 formuleerden we als werkgroep enkele bedenkingen [1]: "Het verkeersknooppunt is immers nog steeds gericht op hoge snelheid van het gemotoriseerd verkeer. Vooral bij het verlaten van de rotonde kan de automobilist behoorlijk wat vaart zetten, dan nog geholpen door het feit dat je een bult afrijdt." Ook tijdens de discussies over het verkeerscirculatieplan [2] hebben we deze bedenkingen herhaald.

Bij de evaluatie van het het proefproject [3] om het sluipverkeer uit de zuidelijke stationsbuurt "Sint-Pieters-Buiten" te weren, werd door heel wat buren gesteld dat het oprijden van het verkeersknooppunt "De Sterre" vanop de Voskenslaan, hachelijk en gevaarlijk is. Het was een belangrijke reden om absoluut door de woonstraten te willen rijden en niet via de Sterre.

Inderdaad wordt, bij het oprijden van De Sterre vanuit de Voskenslaan, het zicht belemmerd door een wit muurtje langs de rand van de helling. Het aankomende verkeer op de rotonde bevindt zich bovendien op een "afdaling" en haalt daardoor een relatief hoge snelheid. Beide oorzaken maken het oprijden op de rotonde zeer moeilijk en gevaarlijk. Zeker voor chauffeurs die naar het linker baanvak (richting N60 of de Krijgslaan) moeten, vormt dit een ernstig probleem.

"Veel mensen vinden het moeilijk en gevaarlijk om van op de Voskenslaan de Sterre op te rijden. Dat geldt in het algemeen, en zeker voor chauffeurs die naar het linker baanvak op de rotonde (richting N60 of Krijgslaan) willen rijden. Het muurtje op de Sterre zorgt er immers voor dat chauffeurs die van op de Voskenslaan de Sterre willen oprijden het (snel) aankomende verkeer niet goed kunnen zien."
Uit de enquête over het proefproject 'verkeerscirculatie zuidelijke stationsbuurt': synthese van de reacties, augustus 2015.

Belemmerd zicht bij het oprijden van De Sterre     Oprijden De Sterre
Belemmerd zicht bij het oprijden van
De Sterre
Moeilijke oversteek richting N60

Gevolgen voor de wijk

Heel wat chauffeurs aarzelen dan ook om de rotonde van De Sterre op te rijden vanuit de Voskenslaan. Enerzijds zorgt dit voor een file aan het eind van de Voskenslaan die zich tijdens de spitsuren soms uitstrekt tot aan het kruispunt met de Maaltebruggestraat. Anderzijds geeft dit aanleiding tot een sluipweg doorheen de woonstraten tussen de Voskenslaan en de Kortrijksesteenweg.

In februari 2015 werden er in de Maaltebruggestraat ter hoogte van de Kortrijksesteenweg maar liefst 260 pae (persoonsvoertuig-equivalent per uur) geteld. Deze veel te hoge verkeersdruk, in combinatie met het slechte kasseien-wegdek, en daar bovenop het optrekken voor groen verkeerslicht, betekenen een onhoudbare situatie voor de inwoners van dit straatdeel.

Wij dringen aan op verbetering

Bij de aanleg van de rotonde "De Sterre" werd een helling aangelegd om een ondertunneling voor voetgangers en fietsers te voorzien. De rotonde is daarmee alvast een heel stuk veiliger geworden voor voetgangers en fietsers die zich van noord naar zuid of omgekeerd verplaatsen.

Twee ingrepen zouden het oprijden van de rotonde voor automobilisten vanuit de Voskenslaan gemakkelijker kunnen maken:

  • het verwijderen van het witte muurtje langs de rand van de rotonde en het vervangen ervan door een enkelvoudige vangrail
  • het plaatsen van verkeersremmende ribbels op het "afdalend" gedeelte van de rotonde

Anders dan de straten in de buurt behoort De Sterre tot de "gewestwegen". De rotonde wordt dus onderhouden en beheerd door het "Agentschap Wegen en Verkeer" van de Vlaamse Overheid. Wij richten dan ook de vraag tot het agentschap en tot Ben Weyts, Vlaams minister van mobiliteit en openbare werken, om de nodige maatregelen te treffen die het oprijden van De Sterre vanuit de Voskenslaan veiliger en efficiënter maken!

Aanvulling 12 oktober 2015

In een reactie op onze mail stelde het Agentschap voor Wegen en Verkeer dat sinds de heraanleg van de Sterre er op de aansluiting van de Voskenslaan geen enkel ongeval meer is gebeurd. Het Agentschap Wegen en Verkeer meent dat de zichtbaarheid er voldoende is om op een veilige manier de rotonde te kunnen oprijden. De fietsoversteken over de zijstraten zijn conform het Fietsvademecum uit devoorrang. Dit is volgens hen de (veilige) voorkeursoplossing bij rotondes in verkeersgebied.

Uiteraard blijven wij dit probleem verder aankaarten bij Ben Weyns, Vlaams minister van verkeer!

Bronnen

  1. Enkele bedenkingen bij de vernieuwde Sterre. Werkgroep Sint-Pieters-Buiten. Website, geraadpleegd op 14 september 2014 via http://sintpietersbuiten.be/themas/mobiliteit/45-enkele-bedenkingen-bij-de-vernieuwde-sterre-2
  2. Samen voor een leefbare wijk. Werkgroep Sint-Pieters-Buiten. Website, geraadpleegd op 14 september 2014 via
    https://drive.google.com/file/d/0B52NFl6zGtm8RWhvYjVRcWh0anM/view
  3. Enquête over het proefproject 'verkeerscirculatie zuidelijke stationsbuurt': synthese van de reacties. Mobiliteitsdienst Stad Gent. Website, geraadpleegd op 14 september 2015 via
    https://docs.google.com/viewer?url=https%3A%2F%2Fstad.gent%2Fsites%2Fdefault%2Ffiles%2Fpage%2Fdocuments%2F20150821_DO_synthese%2520enquete%2520verkeerscirculatie%2520SZ.pdf

Pin It