Werkgroep Sint-Pieters-Buiten

We zien dat er weinig gebeurt rond het drukke verkeer in onze wijk. Nochtans blijkt uit een studie van Stad Gent dat het Project Gent Sint-Pieters geen invloed mag hebben op het verkeer in onze woonstraten.

Voor elk Gents woongebied werd in de studie (uit 2005) een analyse, oplossingen en actieplannen opgesteld. We doken in het ”Verkeersleefbaarheidsplan omgeving Sint-Pietersstation”.

Straten werden onderverdeeld in verschillende categorieën, wat belangrijk is voor bv de bepaling van snelheidsregimes, maatregelen voor bevordering van verkeersveiligheid en het autoverkeer aanzetten om het wegennet te gebruiken met respect voor de vooropgestelde functie.

Daarin vonden we volgende wegenhiërarchie (p. 19-20):

  • Hoofdstraat: Kortrijksesteenweg
  • Interne ontsluitingsweg: Sint-Denijslaan (tussen Voskenslaan en link R4)
  • Wijkverzamelingsweg: Voskenslaan, Sint-Denijslaan (uitgezonderd tussen Voskenslaan en link R4)
  • Woonstraat: alle overige straten in de buurt

Het plan stelde dat voor de woonstraten de verblijfsfunctie primeert, zonder meer (p. 8). Dit wil zeggen dat het Project Gent-Sint-Pieters geen invloed mag hebben op het verkeer in onze woonstraten.

Het plan stelde ook vast dat toen al ongewenst autoverkeer het verblijfsklimaat en de leefbaarheid verstoorde in de volledige zone tussen Voskenslaan-Sterre-Krijgslaan-Musschestraat (p. 11) en dat de enige effectieve maatregel tegen het sluipverkeer in verblijfsgebieden het toepassen van circulatiemaatregelen is, of het “knippen” van straten” (p. 16).

We zijn nu 2013 en het ongewenste autoverkeer is alleen maar hallucinant toegenomen. We wensen dan ook dat de stad haast maakt met een inrichting van de buurt, die op zijn minst alle sluipverkeer onmogelijk maakt.

Pin It