Paaltjes maken het fietspad aan Redemptoristensite opnieuw veiliger
De paaltjes voor de kerk van de Redemptoristen werden twee jaar geleden over een lengte van 30 meter vernield. De paaltjes moesten fiets- en stoepparkeren verhinderen.
De paaltjes voor de kerk van de Redemptoristen werden twee jaar geleden over een lengte van 30 meter vernield. De paaltjes moesten fiets- en stoepparkeren verhinderen.
Op 24 juni verzamelden de buren zich voor de derde keer op rij om de verkeerscirculatie in de woonwijk Sint-Pieters-Buiten mee vorm te geven (zie hier). De slides van de inleidende presentaties vind je hier en hier. Aansluitend konden de aanwezigen zich verspreiden over een infomarkt om de voorstellen voor elk van de wijkdelen van onze buurt verder in detail bespreken. Alle aanvullingen en commentaren van de talrijk opgekomen buurtbewoners werden verwerkt in een geactualiseerd Synthesedocument, dat vrij kan worden gedownload hier.
Op de Voskenslaan ter hoogte van de optiek, wordt het fietspad dagelijks opgeofferd tot parkeerplek/zoenzone. Met de werken in de Sint-Denijslaan hebben nu ook de Flibco-bussen deze ergerlijke en gevaarlijke gewoonte overgenomen!
Het "Project Gent Sint-Pieters" (PGSP) is de overkoepelende benaming waaronder de verschillende projectpartners van de 4 deel-projecten aan en rondom het Gentse Sint-Pietersstation samen naar buiten treden.
Binnen het PGSP is de "Klankbordgroep" (zie ook op onze website onder "Links") het ontmoetingsmoment waarop de PGSP-projectpartners en belanghebbende omwonenden (buurtbewoners,
Om de parkeerbehoefte aan het Station Gent-St-Pieters te becijferen voerde Tritel in opdracht van o.m. Stad Gent en Eurostation (voor 99,97% dochter van de NMBS Holding) in 2005 een enquête uit waarin werd gepeild naar het treingebruik en het voortransport van pendelaars en occasionele reizigers(1).
Uit die resultaten bleek dat op dat moment nagenoeg 1.900 mensen in de ochtendspits met de wagen naar het station kwamen. In functie van
Op onze Buurtinfoavonden van 29 januari en 27 maart 2014 (zie eerdere artikels op onze website: hier en hier) wisselden telkens meer dan 70 buurtbewoners van gedachten over het sterk toegenomen (vracht- en sluip-)verkeer, de onaangepaste rijsnelheden en het toenemend aantal verkeersonveilige situaties voor de "zwakke" weggebruikers in onze woonwijk, alsook over mogelijke oplossingen. Bovendien leidde onze oproep naar voorstellen uit de buurt tot heel veel ideeën via mail, via de website, mondeling, ... Het mag duidelijk zijn dat het mobiliteitsvraagstuk leeft in onze wijk.
Al deze input voor een betere verkeersleefbaarheid in onze woonwijk werd ondertussen
Van bij het prille begin van de opmaak van het Verkeerscirculatieplan Sint-Pieters-Buiten (zie eerder artikel op onze website) lieten we ons inspireren door 4 verkeersprincipes voor een aangepaste mobiliteit op maat van onze woonwijk:
In de aanloop naar onze Buurtinfoavond van 27 maart 2014 (uitnodiging zie hier en oproep om mee te denken over verkeerscirculatie in onze buurt; download de flyer hier) bezorgden de buurtbewoners ons een hele resem voorstellen, aandachtspunten en klachten in verband met het sterk toegenomen (vracht- en sluip-)verkeer, onaangepaste rijsnelheden en het toenemende aantal verkeersonveilige situaties voor de "zwakke" weggebruikers in onze woonwijk.
Over deze input werd op 27 maart onder de meer dan 70 aanwezigen van gedachten gewisseld en al deze opmerkingen, bedenkingen en bekommernissen worden momenteel verwerkt tot één overzichtelijk synthesedocument. Ondertussen willen
Verkeerscirculatieplan voor de Woonwijk Sint-Pieters-Buiten: Toelichting, stand van zaken en vragenronde
Aanvang: 20u00 - Voorziene einde: 22u00 - Tijdens de pauze verzamelen we uw vragen en bedenkingen en bieden we een drankje aan.
Nieuwe metingen laten zien dat twee weken na het opengaan van De Sterre de verkeersintensiteit in Tuinwijklaan en Leeuwerikstraat niet terugviel naar het vroegere peil.
De verkeersintensiteit in de Tuinwijklaan blijft ver boven het maximum voor woonstraten. Heel binnenkort nemen meer dan 1300 werknemers hun intrek in de Lovelingtoren, ontsluiting voor