Werkgroep Sint-Pieters-Buiten

Station Gent St Pieters LightDe NMBS en Gentse burgemeester maakten begin dit jaar bekend dat “Dankzij een constructieve samenwerking tussen de projectpartners is er een kwalitatieve oplossing gevonden voor de noodzakelijke aanpassingen aan het stationsontwerp”.

Alle treinreizigers en buurtbewoners waren verheugd om te vernemen dat er eindelijk zou worden verder

De werken aan en rond Station Gent St-Pieters zullen niet alleen steeds later af zijn (initieel voorzien voor 2015, gaandeweg 2020 - 2024 - nu 2027?), ze blijken ook alsmaar later gestart te zijn - ten minste als we het meest recente Infofoldertje van Project Gent St-Pieters mogen geloven.

PGSP Infofolder jan21Daarin staat onomwonden (Afb rechts): “In 2007 was de afbraak van het oude postgebouw (…) het startsein voor de werken in het kader van het Project Gent Sint-Pieters”.

(Exacte data afbraak Postgebouw: ontmanteling binnenkant: 7 mei 2007; detonatie: 17 & 25 november 2007; zie filmpje hier).

In werkelijkheid waren de Stationswerken op dat moment al ruim 2,5 jaar aan de gang en zaten de buurtbewoners van de dichtbevolkte, omliggende woonwijken, de reizigers en passanten van het Station dus al jaren in het stof, het vuil, het lawaai, de trillingen, het werfverkeer, kortom: de overlast veroorzaakt door het Project Gent St-Pieters.

Beknopt overzicht 2005 - 2007

Actualisatie Masterplan Publieke Ruimte, Project Gent Sint-Pieters (PGSP)      [de pdf-versie van dit webartikel kan je hier downloaden]

FonteinVoorbeeldAls buurtverenigingen volgen wij de ontwikkeling van de “Actualisatie Masterplan Publieke Ruimte" van nabij. Zeker het luik "Klimaatrobuuste wijk”, dat de principes en krachtlijnen voor de ontwikkeling PGSP voor de komende decennia moet vorm geven, spreekt ons erg aan.

We zijn immers een

Actualisatie Masterplan Publieke Ruimte, luik Mobiliteit, Project Gent Sint-Pieters (PGSP) [de pdf-versie van dit webartikel kan je hier downloaden]

DeelgebiedenPGSP Masterplan2018Als buurtvereniging volgen wij de ontwikkeling van de “Actualisatie Masterplan Publieke Ruimte, luik Mobiliteit” van dichtbij. Die moet de principes en krachtlijnen vorm geven voor de ontwikkeling PGSP voor de komende decennia.

Actualisatie Masterplan Publieke Ruimte, luik Mobiliteit, Project Gent Sint-Pieters (PGSP) [de pdf-versie van dit webartikel kan je hier downloaden]

Tramtunnel1Station Gent St-Pieters is een multi-modale vervoers-magneet die vanuit de verre omgeving grote drommen leerlingen, studenten, werknemers, toeristen en gelegenheidsbezoekers naar onze woonwijk St-Pieters-Buiten (Adm: "Stationsbuurt Zuid") brengt of van waaruit zij vertrekken naar elders. Voor vele van die reizigers ligt hun eindbestemming