Werkgroep Sint-Pieters-Buiten

PGSP Infrabel L204

Infrabel heeft een Omgevings- en Milieuvergunningsaanvraag (OMV) ingediend voor een nieuwe projectontwikkeling aan Station Gent St-Pieters: Ref. 2020020396.

Naast een seinhuis/dienstgebouw (footprint: 3.940m²), valt op dit in totaal exact 33.045m² (meer dan 3,3ha) grote projectgebied vooral het uitgestrekte “bijhorende logistieke buitenterrein” voor o.m. een containerpark, magazijnen/stockageplaats en

bovengrondse parkeerplaatsen (54 personenwagens, 56 camionettes en 10 aanhangwagens) en een "afspuitzone voor vrachtwagens” op.

PGSP LCI Infrabel dec21

Noot bij Afb Infrabel: dat (citaat) "De toegang via de Koningin Fabiolalaan zal enkel gebruikt worden voor dienstwagens" is niet noodzakelijk een geruststelling, aangezien nagenoeg de volle 100% van alle voertuigen van/naar Infrabel dienstwagens zijn.

Dit OMV levert overigens een aantal interessante weetjes op:

PGSP LCI Infrabel windhinder dec21

  • de "Windhinder"-simulaties (Ref. “Bijlage 6_GESP-VO-F", blz. 10) tonen "‘risico op windgevaar’ (rode zones) op het maaiveld, met als bijkomende verduidelijking: Zulke zones zijn onaanvaardbaar volgens de norm."
  • de Akoestische studie (Ref. “Bijlage 4_GESP-VO-E”) omvat een voorstel van een 4m hoog geluidsscherm langs de noordzijde van het projectgebied om de geluidsoverlast te beperken
  • in "de opslagplaats zullen max. 6.000 l gasflessen opgeslagen worden" (Ref. “Beschrijving van de opslagplaatsen”) en dus valt die onder de Vlarem II-wetgeving 5.17.1. “Opslag van Gevaarlijke Producten”.

 

Open vragen

De vraag kan gesteld worden of deze lawaaierige, gevaarlijke en potentieel vervuilende industriële activiteiten middenin de dichtbebouwde en -bewoonde omliggende woonwijken, op deze urbanistisch strategisch gelegen 3,3ha “Prime Real Estate Location” langsheen de Fabiolalaan (Boentweg), wel de meest optimale aanwending zijn van de schaarse beschikbare ruimte.

Zou er bv langs de bestaande vormingsstations aan o.m. de Dampoort (L59, rangeerterrein met 32 verdeelsporen; Afb onderaan) of in de Gentse Voorhaven (L204; Afb helemaal bovenaan), of aan de Polyvalente NMBS Werkplaats in Melle (die in oktober 2018 in gebruik werd genomen) geen veel geschiktere locatie kunnen gevonden worden voor Infrabel’s containerpark, opslagruimte/magazijnen, bovengrondse parkeerplaatsen voor dienstwagens etc ? De treinsporen liggen er hier aan het Station St-P uiteraard wel, maar die liggen er op al voornoemde locaties al even goed.

En zou er hier aan Sint-Pieters op deze locatie niet beter een gezonde mix van woon-, werk- en stedelijke functies komen ? Een “vernieuwend, verweven en verbonden stadsdeel” met o.m. ruimte voor diverse vormen van wonen (o.a. sociaal wonen en budgethuur), volgens dezelfde principes en krachtlijnen als die van de Arsenaal-site (aan St-Pieters weliswaar zonder het daar bewaard gebleven industrieel erfgoed), een voormalige NMBS-werkplaats in Gentbrugge die in oktober 2021 verkocht werd aan vastgoedontwikkelaars ?

PGSP Vormingsstation GentOost Bing

 

 

Pin It