Werkgroep Sint-Pieters-Buiten

PGSP Infrabel LCI interieur1 dec21Op 16/05/22 werd Infrabel’s 32 miljoen Euro kostende nieuwe dienstgebouw/seinhuis-met-de-allures-van-een-stadspaleis (OMV_2020020396, zie eerder artikel hier) goedgekeurd. Infrabel geeft duidelijk liever geld aan een prestigieus kantoorgebouw met een koperen gevel, dan aan het Station Gent Sint-Pieters, dat een bekleding met bouwtextiel zal krijgen.

Dit miljoenen verslindend prestigeproject zal de zware financiële put van 400 miljoen Euro operationeel verlies in 2021 van de NMBS er zeker niet kleiner op maken.

Het is wel diezelfde NMBS die intussen de bouw van (sociale) woningen op de

kavels A3 en A4 van Project Gent Sint-Pieters langsheen de Fabiolalaan vertraagt.

PGSP LCI Interieur3Dat bleek namelijk recent
nog op de Commissie Stedenbouw, Stadsontwikkeling, Natuur en Wonen (SSW, Stad Gent) van 14/04/22 in antwoord op een vraag (Ref. IR 3 2022_MV_00231) van Gemeenteraadslid Sven Taeldeman waarom “de verkoop door de NMBS van gronden voor woningbouw op zich laat wachten”. Schepen Sami Souguir (Cultuur, Stadsontwikkeling en Ruimtelijke Planning) kwam er doodleuk vertellen dat (citaat) “(…) de verantwoordelijkheid en de bevoegdheid voornamelijk bij de NMBS [ligt]. (…) Het is normaal de bedoeling dat de lasten en verzekeringen op deze loten door de NMBS worden betaald aan de Stad Gent als waarborg voor de uitvoering van de verkoop. Aangezien deze lasten op vandaag nog niet betaald werden kunnen de loten in principe nog niet verkocht worden door de NMBS”.

(intussen werd kavel A4 door NMBS te koop aangeboden en is de biedingsperiode afgelopen)

Het blijft hoe dan ook opmerkelijk dat

a) ruim 15 jaar na de start van de “Stationswerken” NMBS maar geen voortgang maakt met de terreinen A3 en A4 (beide bestemd voor particuliere bewoning)

b) er voor dit seinhuis/kantoor zoveel geld op tafel kan worden gelegd, terwijl de vernieuwing van het Stationsgebouw in 2018 werd stilgelegd (en pas op 21/09/21 werd heropgestart) omdat het geld op was” en “de afwerking van het tweede gedeelte van het station te duur zou zijn.

 

 

 

Pin It