Geheel terecht staat het kruispunt Krijgslaan-Musschestraat (Afb rechts) in de Top10 “Werk op de plank" (kruispunten in Gent waar fietsinfrastructuur beter kan, mei-juni 2022) van de Gentse Fietsersbond Fietsbult en het GentsMilieuFront.
Ook voor ons is dit er zeker één dat absoluut fietsvriendelijker mag/kan/moet worden heringericht (Update: eind juni '22 werden er verkeerslichten geplaatst), net zoals dat aan
de StDenijslaan-Timichegtunnel-Vaerwyckweg (optimalisatie wachttijden gevraagd, Afb links).
In de Top3 van “Velo-onveilige”-punten (Het Laatste Nieuws, mei 2022) staan voor de Zuidelijke Stationsomgeving (aantal Meldingen + “Bevestigingen”):
- Sterre (Afb rechts),
- “kruispunt” Voskenslaan-“Voorlopige” Tramtunnel-StDenijslaan-Mathildeplein (Afb hieronder links) en
- kruispunt Krijgslaan-deSmetdeNaeyerpark-Vrijheidslaan.
Merken we op dat aan de Sterre het niet alleen de onderdoorgang is die als onveilig wordt ervaren (fietsers “rijden niet aan hun kant”), maar ook de bovengrondse oversteken worden gevaarlijk bevonden.
Schepen Watteeuw merkte over het "VeloVeilig"-Rapport op: “Ook valt op dat kruispunten met gewestwegen [n.v.d.r.: zoals bv: Krijgslaan en Kortrijksesteenweg] vaak als knelpunt worden aangegeven”.
Helemaal bovenaan de "Zwarte Lijst" van Stad Gent (oktober 2021) staat uiteraard het M-Hendrika-plein (Station Gent St-P), Afb rechts.
Actualisatie Masterplan Project Gent Sint-Pieters (PGSP): luik Mobiliteit
Bovenstaande lijst geeft al onmiddellijk een half dozijn Top-onveilige fietspunten:
- in de directe omgeving van “het drukste station van Vlaanderen”, en van talrijke Kleuter- en Basisscholen, Humaniora’s en de Campussen Schoonmeersen HOGent en Sterre UGent (zie integrale lijst onderwijsinstellingen hier, onder “Voorbeeld 1”).
- op de intensief gebruikte fietsassen van en naar de exponentieel groeiende Campussen UZ Gent en Zwijnaarde (TechLaneSciencePark/Ardoyen).
Het is daarom des te opvallender dat de verkeerssituatie aan het M-Hendrika-plein noch die in de Voskenslaan of de StDenijslaan-Timichegtunnel-Vaerwyckweg in PGSP’s “Actualisatie Masterplan Publieke Ruimte, Mobiliteit" (waarin de principes en krachtlijnen voor de ontwikkeling van de wijde stationsomgeving voor de komende decennia worden verankerd; Eindpresentatie: 27/04/22) ernstig genomen worden.
Afb hieronder: van Station naar Sterre fiets je volgens dit Masterplan Project Gent Sint-P niet via Voskenslaan, maar volg je hun “Geëquipeerde Hoofdfietsroute” via Vaerwyckweg-R4.
Onze concrete en haalbare voorstellen voor integrale fietsvoorzieningen (o.m. het veralgemeend invoeren van het statuut “Fietsstraat” in de wijde Stationsomgeving) lees je hier. Een overzicht van al onze (overigens voor het overgrote deel nog steeds onbeantwoorde) vragen, bedenkingen en bezorgdheden over PGSP’s mobiliteitsplannen lees je hier.