Werkgroep Sint-Pieters-Buiten

Voetpaden zijn er té smal en ook hier zijn de huidige fietspaden niet conform Vademecum Fietsvoorzieningen

De Voskenslaan is nu reeds de meest logische fietsroute van Station Gent Sint-P -het drukste station van Vlaanderen-  in zuidelijke richting (en omgekeerd). Met de geplande centralisatie van 39.880 van de ca. 50.000 studenten en medewerkers van UGent aan de zuidzijde van Gent (Campussen Sterre, UZ, Heymans en Ardoyen/Technologiepark; dit is nagenoeg 80% van de volledige universiteitspopulatie) zal het belang van de Voskenslaan als essentiële verkeersader verder toenemen.

Omwille van de trambedding én de rijbaan gemotoriseerd verkeer én de voetgangers, zijn de huidige fietspaden in de Voskenslaan gemiddeld slechts tussen 1,60 en 1,80m breed - en dus niet conform het Vademecum Fietsvoorzieningen (Afb helemaal onderaan). Ook de trottoirs zijn er té smal voor de massa voetgangers die er dagelijks gebruik van maakt.

Hoe leiden we zoveel verkeer is deze drukke straat in goede banen ?

Voskenslaan is véél méér dan een “lokale fietsroute”

De Voskenslaan (en vanaf Sterre: de N60 in zuidelijke richting) verbindt een ononderbroken keten van grote publiekstrekkers: drukbezochte bestemmingen zoals onderwijsinstellingen, grootwarenhuizen, bedrijfsterreinen, knooppunten van openbaar vervoer, grootschalige studentenaccommodatie, edm.

Het traject SintPietersstation-Sterre-Campus Ardoyen/Technologiepark wordt dan ook intensief gebruikt (van begin- tot eindpunt: 3km, ca.10 minuten fietsen; de voornaamste bestemmingen vind je hier).

Goed om weten: ook het Masterplan Campus Schoonmeersen HOGent (Eindnota, mei 2011) voorziet nog véél nieuwbouw langsheen de Voskenslaan.

In het huidige Gents stadsregionaal fietsnetwerk (Afb rechts) heeft de Voskenslaan echter slechts het allerlaagste statuut, en de fietspaden zijn er ondermaats.

Geplande herinrichting Oudenaardsesteenweg (N60): vanaf de Sterre tot aan Campus Ardoyen/Technologiepark

Met het oog op een betere ontsluiting van de Gentse “zuidelijke mozaïek”, en dan specifiek tussen Sterre en Campus Ardoyen/Technologiepark, voorziet Agentschap Wegen & Verkeer (AWV) op de Oudenaardsesteenweg:

a) een betere fietsverbinding vanuit deze site stadinwaarts. De werken aan een nieuwe fietsbrug (Afb helemaal bovenaan) over de Ringvaart, de R4 en de E40 starten in 2025

b) de heraanleg van de ovonde ter hoogte van Campus Ardoyen/Technologiepark en het Don Bosco College

c) een eigen corridor voor het openbaar vervoer (zijnde: een aparte busbaan; op termijn mogelijks een tram)

Hoe die verkeersstromen aansluitend vanaf Sterre verder in noordelijke richting gekanaliseerd zullen gaan worden is voorlopig geheel onduidelijk: de herinrichtingsplannen van AWV stoppen immers aan de zuidgrens van de Sterre.

Ook is niet exact geweten hoeveel fietsers dat allemaal samen wel maakt: recente tellingen van het totale aantal fietsers dat dagelijks van de as Voskenslaan-Sterre-Oudenaardsesteenweg gebruikt maakt zijn naar verluidt niet voor handen, zoals nog maar eens bleek op de Commissie Mobiliteit, Economie en Openbaar domein (MEO, Stad Gent) van 12/03/24.

Wat bovenstaande beknopte opsomming wél duidelijk maakt is dat deze “fietsas Voskenslaan” een beter statuut verdient dan louter “lokale fietsroute”, en een adequate inrichting moet krijgen. Daarom pleiten we er voor de Voskenslaan op te waarderen tot minstens primaire stedelijke fietsroute.

Opm: het voorstel van Project Gent Sint-Pieters (PGSP) om het vele fietsverkeer doorheen de Voskenslaan naar de Sterre “om te leiden” via de Vaerwyckweg (Afb rechts) is niet valabel: fietsers kiezen van en naar hun (hoofd)bestemming spontaan voor het kortste, veiligste en meest aangename traject.

 

Concrete en haalbare verbetervoorstellen Voskenslaan

Het is intussen van 2002-2004 geleden dat de Voskenslaan werd heraangelegd. De verkeersveiligheid voor voetgangers en fietsers is er ondermaats en kan -zeker met het oog op de verdere toename van de verkeersintensiteiten n.a.v. de expansie van o.m. Campussen Sterre, Schoonmeersen en Ardoyen/Technologiepark- aanzienlijk beter. De inrichting van deze intensief gebruikte verkeersader is dan ook aan herziening toe. We stellen daarbij volgende verbeterpunten voor:

1) trek de fietsinfrastructuur van het traject Campus Ardoyen/Technologiepark-Sterre (AWV) naadloos door tot Station Gent Sint-P

2) maak van de Voskenslaan een hoofdfietsroute (minstens primaire stedelijke fietsroute) in het Gents stadsregionaal fietsnetwerk

3) geef het statuut Fietsstraat aan de gehele Voskenslaan. De vrijgekomen ruimte van de voormalige fietspaden kan er integraal bij het voetpad worden gevoegd (verbreden van de trottoirs). Noot: in deze straat zijn we wél voorstander van het selectief behoud van de autoparkeerstroken, maar a) op regelmatige afstanden onderbroken door groenperken en boomvakken (in het kader van de vergroening, ontharding en herwaardering van de omgeving); en b) mét uitbreiding van het statuut “Bewonersparkeren” / “Voorbehouden Bewonersplaatsen”.

 

Onderstaande Afb: standaardbreedte fietspaden (Bron: Vademecum Fietsvoorzieningen)

Fietsvademecum standaardbreedteFietspaden

 

 

Pin It