Werkgroep Sint-Pieters-Buiten

De werken aan en rond Station Gent St-Pieters zullen niet alleen steeds later af zijn (initieel voorzien voor 2015, gaandeweg 2020 - 2024 - nu 2027?), ze blijken ook alsmaar later gestart te zijn - ten minste als we het meest recente Infofoldertje van Project Gent St-Pieters mogen geloven.

PGSP Infofolder jan21Daarin staat onomwonden (Afb rechts): “In 2007 was de afbraak van het oude postgebouw (…) het startsein voor de werken in het kader van het Project Gent Sint-Pieters”.

(Exacte data afbraak Postgebouw: ontmanteling binnenkant: 7 mei 2007; detonatie: 17 & 25 november 2007; zie filmpje hier).

In werkelijkheid waren de Stationswerken op dat moment al ruim 2,5 jaar aan de gang en zaten de buurtbewoners van de dichtbevolkte, omliggende woonwijken, de reizigers en passanten van het Station dus al jaren in het stof, het vuil, het lawaai, de trillingen, het werfverkeer, kortom: de overlast veroorzaakt door het Project Gent St-Pieters.

Beknopt overzicht 2005 - 2007

PGSP parking NMBS 2005Tussen juni 2005 en juni 2006 werd een gloednieuwe parkeertoren (Afb links) gebouwd. Ook was de werfweg al aangelegd (en reden vrachtwagens onophoudelijk op en af) en stond het “containerdorp” voor de tijdelijke huisvesting van het NMBS-personeel er al.

In 2006 (tot 2009) volgden de werken voor de aanleg van het 3de en 4de spoor richting Brugge en de verdubbeling van het spoorviaduct over Snepkaai en Leie.

Met de verregaande restauratie (eigenlijk steen-voor-steen integrale heropbouw) van de 30-meter hoge uurwerktoren werd op 13 maart 2006 gestart en de vervanging van de oude luifel aan de noordelijke hoofdingang door een nieuwe werd op 31 januari 2007 aangevat.

In april 2007 begonnen grondige wegenwerken aan de St-Denijslaan (“West”), die ruim 2 jaar zouden duren.

De complete heraanleg van de Clementinalaan startte in augustus 2007 (en duurde tot september 2008).

Eveneens in augustus 2007 begonnen de werken aan zowel de “Tijdelijke Tramtunnel” (St-Denijslaan/Voskenslaan) als de Timichegtunnel (St-Denijslaan); deze zouden ca.3,5 jaar duren (tot nov. 2010; respec. dec. 2010). Begin november 2007 werd de Voskenslaantunnel een eerste keer voor autoverkeer afgesloten.

Op 10 november 2007 startte de restauratie van de muurschilderingen in de inkomhall van het Station (deze zouden bijna 2 jaar duren).

PGSP graafwerken 2005Pas op 17 en 25 november 2007 ging het oude Postgebouw gefaseerd tegen de vlakte.

Afb. hiernaast: de graafwerken voor de ondergrondse Stationsparking zijn volop aan de gang. Rechts in beeld (witte gebouw) het oude Postgebouw (gedetoneerd: 25 november 2007).

 

"Start" van de Stationswerken

Stelt zich de vraag waarom Project Gent St-Pieters die jarenlange graafwerken en voorbereidende bouwwerken over het hoofd ziet en de afbraak van het Postgebouw (nov. 2007) als het enige échte “startsein voor de werken in het kader van het Project Gent Sint-Pieters beschouwt ?

Het zou er bv mee te maken kunnen hebben hoe je “de werken” definieert: tellen tijdelijke constructies mee ? Zijn graafwerken échte werken of slechts een voorbereidende aanzet ?

Het voordeel van zo’n zelfgekozen startpunt is dat je d’er zoveel mee kan schuiven als je maar wil. Duren de Stationswerken nog tot 2035 ? Geen probleem, de startdatum kan probleemloos worden aangepast: de zgn. “1ste Fase” van de werken (Sporen 12 t.e.m. 8, realisatie: sept. 2010 - dec. 2017) was slechts “een aanzet” – het échte werk (de resterende 2/3de van het Stationsproject, momenteel voorzien om in sept. 2021 van start te gaan) moet namelijk nog beginnen.

 

 

 

 

 

Pin It