Werkgroep Sint-Pieters-Buiten

“Project Gent St-Pieters” (PGSP) is het samenwerkingsverband van 5 Projectpartners (NMBS, Infrabel, Agentschap Wegen en Verkeer, De Lijn en Stad Gent) dat er sedert 2004 op toeziet dat het Gentse St-Pietersstation en de omliggende, dichtbevolkte woonwijken aanpast worden aan de behoeften van de 21ste eeuw”.

Het “Masterplan Publieke Ruimte” van PGSP geeft de principes en krachtlijnen aan voor de ontwikkeling van de wijde stationsomgeving voor de komende decennia.

In het kader van de “actualisatie” van dit Masterplan (dixit PGSP: “een kritische evaluatie” met daarin “een gepaste plaats” voor “Nieuwe inzichten en aandachtspunten”) hield PGSP van 19 tot 28 juni 2020 een publieke bevraging rond de mobiliteitsproblematiek. Deze omvatte

 2019 02 25   station Gent Sint PietersDe klimaatzaak beroert onze harten. We willen bouwen aan een andere toekomst, weg van files en vervuiling. Zonder goed uitgeruste, bijdetijdse treinstations lukt dat niet. In september vorig jaar deelde NMBS mee dat de renovatieplannen voor Gent Sint-Pieters drastisch worden aangepast. Besparingen zullen leiden tot kleinere overkappingen, een beperkte afwerking, minder ruimte en onvoldoende fietsenstallingen zonder een helder beheersplan. Treinreizigers zullen nog tien jaar moeten wachten op de afwerking.
Wij Gentenaars en pendelaars zijn het beu en uiten ons ongenoegen over die gang van zaken. We eisen op korte termijn aanpassingen aan dit voorstel en vragen maatregelen voor de verdere afwerking van het station. 

Vandaag verschijnt in De Standaard onderstaand opiniestuk, mede ondertekend door de Werkgroep Sint-Pieters-Buiten. Deze tekst wordt deze week bezorgd aan politiek verkozenen van stedelijk, gewestelijk en nationaal niveau.

Wij rinkelden vanochtend samen met GMF en Fietsbult voor een toekomstgericht Gent-Sint-Pieters. Met de geplande besparingen aan het Sint-Pietersstation zou een deel van de ondergrondse fietsstalling niet meer worden gebouwd. De beloofde capaciteit voor 13.500 fietsen zou in de overblijvende vierkante meters worden gewrongen en gewurmd.
Komaan, Gent-Sint-Pieters moet zich klaar houden om in de toekomst nog veel meer fietsers te ontvangen! 

Lees hier het persbericht.