Werkgroep Sint-Pieters-Buiten

De laatste maanden worden aan de lopende band bouwvergunningen afgeleverd voor vele grote studentencomplexen in het centrum van Gent. Dit zal vanaf volgend jaar extra druk leggen op alle duurzame inwoners van Gent. Maar ook investeerders in koten kunnen mogelijks met een kater opgezadeld zitten binnen enkele jaren. Een pleidooi voor een betere planning én inplanting van studentenhuisvesting.

Gent is de laatste jaren door stadsvernieuwing uitgegroeid tot een gezellig sympathieke woonplaats. Naast de vele toeristen trekt ze dan ook heel wat nieuwe gezinnen en studenten aan, waardoor de stad steeds drukker wordt. De laatste 10 jaar kwamen er maar liefst 20.000 (!) inwoners bij. Daarmee komen we stilaan aan een verzadigingspunt. Gent kan niet nog meer inwoners verwelkomen (en toeristen en bedrijven aantrekken) zonder beetje bij beetje afbreuk te doen aan de leefbaarheid van de stad: meer bebouwing in al zeer dichtbevolkte wijken, gebrek aan groene open ruimtes en rustigere wijken, meer lawaaihinder, verkeer, fijn stof en zwerfvuil. Zo riskeert men buurten te verzieken met als gevolg een stadsvlucht door (jonge) gezinnen.

AutodelenAutodeelparty’s zijn info-avonden over autodelen in "Tupperware-party-stijl": je krijgt er info over autodelen in het algemeen en over de systemen die in Gent actief zijn in het bijzonder. De Werkgroep Sint-Pieters-Buiten organiseert weldra twee autodeelparty's in de buurt, respectievelijk op donderdag 28 januari in de Goudenregenstraat 23 en op dinsdag 15 maart in de Sint-Denijslaan 78, telkens om 20u00. De avonden worden georganiseerd samen met het Gents Milieu Front en de vier autodeelorganisaties in Gent (DégageCambioautodelen.net en Partago). Ze zijn gratis en volledig vrijblijvend. Inschrijven is wel noodzakelijk via www.autodelen.gent/inschrijven. Haast je want het aantal plaatsen is beperkt!

Iedereen kent het project rond de verkeersproblematiek in de buurt nog wel. Van de mensen die hun mening lieten kennen koos de helft voor een lussenplan, de andere helft voor andere verkeersvertragende maatregelen.

Het stadsbestuur maakte ten slotte een eigen compromis en beloofde dit na nieuwjaar uit te voeren. De nieuwe maatregelen verzoenen de wens dat de buurt "moeilijker" toegankelijk moet zijn voor sluipverkeer en de wens dat de bewoners van de buurt vlot hun woning kunnen bereiken met de auto. Meer informatie kan je lezen in de bewonersbrief van Stad Gent.

(Update mei 2019)

Waar vroeger op het platteland de trage wegen de mensen recht door de velden naar de kerk leidden, laten vandaag de trage wegen de mensen de drukte van de stad ontvluchten en de schaarse stukjes groen opzoeken.

Ook Sint-Pieters-Buiten heeft behoefte aan trage wegen. Na een aantal verkenningen en rondvragen
vonden we een aantal potentiële trage wegen die ons nuttig en haalbaar lijken (groene kleur) en een
aantal potentiële trage wegen die ons minder prioritair lijken (rode kleur):

Met terugkomst van de Redemptoristen zouden ze ook de fuiven in hun kerk stoppen.

De fuiven die wederrechtelijk worden georganiseerd in de Redemptoristenkerk op de Voskenslaan zouden ophouden. Altar zou gaan voor een nieuwe invulling: coworkingspace. Zou het toeval zijn dat de fuiven eindigen op het moment dat de redemptoristen zelf hun intrek nemen in de aanpalende gebouwen? Ze zouden immers kunnen meegenieten van de geluids- en fuifoverlast waarmee ze de buren jarenlang hebben opgezadeld.

Het S-gebouw aan het Mathildeplein is een publiek-privaat project. Het publieke luik omvat het Huis van de Fiets, alsook bescheiden huurwoningen. De andere helft mag de projectontwikkelaar vrij invullen. Er werden drie projectontwikkelaars geselecteerd die hun voorstel verder mochten uitwerken.

Op 20 april 2017 werd de buurt uitgenodigd om kennis te maken met deze voorstellen. SOGent stelde alles voor. Niet alle voorstellen kregen evenveel tijd, omdat niet alle projectontwikkelaars evenveel details hadden aangeleverd. De mogelijkheid tot feedback verliep ook eerder chaotisch. SOGent heeft op basis daarvan het advies van de buurt aan de jury overgemaakt. Dit advies kregen we niet te zien, dus weten we niet of het onze feedback wel goed zal weergeven. Daarom vatten we als buurtvereniging even samen wat voor ons positieve en negatieve punten waren.