Werkgroep Sint-Pieters-Buiten

AutodelenAutodeelparty’s zijn info-avonden over autodelen in "Tupperware-party-stijl": je krijgt er info over autodelen in het algemeen en over de systemen die in Gent actief zijn in het bijzonder. De Werkgroep Sint-Pieters-Buiten organiseert weldra twee autodeelparty's in de buurt, respectievelijk op donderdag 28 januari in de Goudenregenstraat 23 en op dinsdag 15 maart in de Sint-Denijslaan 78, telkens om 20u00. De avonden worden georganiseerd samen met het Gents Milieu Front en de vier autodeelorganisaties in Gent (DégageCambioautodelen.net en Partago). Ze zijn gratis en volledig vrijblijvend. Inschrijven is wel noodzakelijk via www.autodelen.gent/inschrijven. Haast je want het aantal plaatsen is beperkt!

Iedereen kent het project rond de verkeersproblematiek in de buurt nog wel. Van de mensen die hun mening lieten kennen koos de helft voor een lussenplan, de andere helft voor andere verkeersvertragende maatregelen.

Het stadsbestuur maakte ten slotte een eigen compromis en beloofde dit na nieuwjaar uit te voeren. De nieuwe maatregelen verzoenen de wens dat de buurt "moeilijker" toegankelijk moet zijn voor sluipverkeer en de wens dat de bewoners van de buurt vlot hun woning kunnen bereiken met de auto. Meer informatie kan je lezen in de bewonersbrief van Stad Gent.

Op het einde van de Schoonmeersstraat is een poortje dat langs een rustige weg toegang verleent naar het Natuurpark Overmeers. Helaas bleef dit poortje buiten de schooluren steeds gesloten voor de buurt. Al jaren ijverde onze werkgroep dan ook om dit poortje permanent te openen. En zie nu, er werd ons recent verzekerd dat dit poortje vanaf nu altijd zal open blijven!

Meer informatie over trage wegen in onze buurt kan hier vinden.

LichtenVaerwyckwegIn volle Corona-crisis zijn de verkeerslichten ter hoogte van het kruispunt van de Sint-Denijslaan met de Vaerwyckweg zo gewijzigd dat de talrijke voorbijkomende fietsers sowieso moeten stoppen en de drukknoppen moeten bedienen om groen licht te krijgen. De reden hiervoor is, volgens het infopunt Project Gent Sint-Pieters, dat het Agentschap Wegen en Verkeer sinds de ingebruikname van het nieuwe kantoorgebouw op de Fabiolalaan de doorstroming van het autoverkeer wil verhogen. Al geruime tijd krijgen de wagens die

dSdNOmwille van de COVID-19 (“Corona”)-situatie kon het 2de “Wijklabo” rond de herwaardering van het de Smet-de Naeyer-park en omgeving op 04/06/20 niet fysiek doorgaan, maar werd deze informatie- en consultatieronde vervangen door een on-line sessie - geen evidentie, maar dank zij de inzet van de organisatoren en de volle medewerking van een mooie groep deelnemers zeker wel geslaagd.

Over het voorstel van Stad Gent om -door het uitbreken van ca.1500m² asfaltvlakte aan beide “kop”-zijden van de Congreslaan- de 3 losse “groenschakels” te verbinden tot

We kregen een nieuw verkeerscirculatieplan van het Stadsbestuur en zien er een aanvaardbaar compromis in. Het plan zal de verkeersdruk door de buurt verminderen, door het sluipverkeer in één richting te weren en in de andere richting te vertragen. We zien wel nog één gevoelige plek in het plan. Er moet vermeden worden dat de Tuinwijklaan met eenrichtingsverkeer een snelweg van Kortrijksesteenweg naar Voskenslaan wordt. Om het plan ook voor deze straat te doen slagen, zal een sterke versmalling van de Tuinwijklaan nodig zijn, best gecombineerd met asverschuivingen.

De details van het plan kan je lezen in dit krantenartikel. En lees ook ons persbericht!

 

(Update mei 2019)

Waar vroeger op het platteland de trage wegen de mensen recht door de velden naar de kerk leidden, laten vandaag de trage wegen de mensen de drukte van de stad ontvluchten en de schaarse stukjes groen opzoeken.

Ook Sint-Pieters-Buiten heeft behoefte aan trage wegen. Na een aantal verkenningen en rondvragen
vonden we een aantal potentiële trage wegen die ons nuttig en haalbaar lijken (groene kleur) en een
aantal potentiële trage wegen die ons minder prioritair lijken (rode kleur):

Plattegrond Paul de Smet de Naeyer park Gent Resultaat FietsbewegingenTelsommenDe fietsstromen in de omgeving van het St-Pietersstation zijn aanzienlijk. Buurtbewoners telden er op vrijdagochtend 07/06/19 op een uur tijd maar liefst 416 fietsers die vanuit verschillende richtingen samenkomen. Het verslag van deze telling kan je bekijken op de pagina van de Gentse fietsersbond Fietsbult.

Deze concrete cijfers geven een goed beeld van de reële fietsintensiteit. De aanstaande herinrichting van de lokale omgeving is een goede gelegenheid om in aangepaste fietsinfrastructuur te voorzien om dergelijke omvangrijke - en naar alle verwachtingen nog groeiende - aantallen fietsers in goede banen te leiden.

Waar vroeger op het platteland de trage wegen de mensen recht door de velden naar de kerk leidden, laten vandaag de trage wegen de mensen de drukte van de stad ontvluchten en de schaarse stukjes groen opzoeken.
Ook onze drukke wijk Sint-Pieters-Buiten heeft behoefte aan trage wegen. We gingen op zoek, vroegen jullie mening en vonden samen heel wat mogelijkheden.