Werkgroep Sint-Pieters-Buiten

Niet-openbaar gemaakt dossierstuk bepaalde mee de beslissing tot Vergunning

LocatieBouwaanvraag11sept20 NMBS Fietsstallingen PGSPDe Bestemmingswijzigings-aanvraag van NMBS om kantoorruimte te maken van de leegstaande (“casco”) ruimte op -1 langsheen de Van de Voorde-Esplanade (onder/achter het Loveling-gebouw, Afb hierboven) werd door de Vlaamse Overheid op 21/12/22 Vergund - en dat vinden wij een spijtige zaak.

Alhoewel NMBS t.o.v. haar vorige (Geweigerde) plannen in haar nieuwe ontwerp nu 672 fietsparkeerplaatsen voorziet (wat op zich dus wel een belangrijke stap in de juiste richting is), blokkeert dit ondergronds NMBS-kantoor de mogelijkheid om van de gehele -1 één omvangrijke fietsparking te maken.

Zoals uit de doorsnede van -1 onder Gent St-P (zie Afb hier) blijkt, gaat de betreffende “casco”-ruimte bouwtechnisch immers naadloos over van de bestaande fietsparking op -1 in de bestaande autoparking op -1. Met minimale inspanning en geringe kosten kan op korte termijn op die locatie één grote fietsparking voorzien worden die vanaf de bestaande fietsparkeerplaats doorloopt in de autoparking.

En dat is precies wat wij daar graag zouden willen zien: dat deze volledige -1 integraal wordt ingericht als bijkomende fietsparkeergelegenheid.

Echter, door exact op die plek kantoorruimte te voorzien, blokkeert NMBS de mogelijkheid om daar één ononderbroken fietsparkeerplaats van te maken: de fietsers zullen “blokje rond” omheen het ondergrondse NMBS-kantoor moeten om de verderop-gelegen fietsparking te bereiken. De Vergunning schrijft daarover zélf (blz. 25/31): “Een minpunt is wel dat men, om de bewaakte fietsenstalling te bereiken, door een nauwer gangpad langsheen de nieuwe kantoorruimtes dient te fietsen.

Noot: De beslissing voor deze Vergunning Ref. OMV_2021137074 (Ref.: 10.00/44021/888280.DIG) werd gebaseerd op o.m. een niet-openbaar gemaakt dossierstuk (citaat blz. 15/31): “De daglichtstudie werd op het omgevingsloket als ‘confidentieel stuk’ toegevoegd. Het niet openbaar maken van de daglichtstudie werd gemotiveerd door de aanvrager. De conclusie van de daglichtstudie wordt meegenomen in deze beslissing.

Multi-modaal verkeersknooppunt ?

In theorie heeft het Station de bedoeling “een knooppunt van duurzame mobiliteit te creëren waarbij de verschillende vervoersmodi goed op elkaar zijn afgestemd”, maar in realiteit blijkt dat er in de zgn “vernieuwingsplannen” voor de Stationsomgeving simpelweg véél te weinig fietsparkeergelegenheid werd voorzien.

WG SPB PGSP FietsenzeeAstridlaan sep22Weliswaar werd de fietsparkeercapaciteit in het kader van Project Gent St-P de afgelopen 17 jaar stelselmatig verhoogd van 3.723 (open lucht + overdekte plaatsen) in 2005 naar 17.000 overdekte plaatsen "in de toekomst", maar uit de meest recente fietstelling van GentsMilieuFront (GMF, dec. 2022) bleek er voor méér dan 3.380 fietsen nu al geen reglementaire plaats beschikbaar. Straten-ver in de ruime Stationsomgeving vinden we overal (vaak foutief) gestalde fietsen terug (Afb rechts: Astridlaan).

Nood aan 20.000 fietsparkeerplaatsen

HLN fietsenPGSP 30aug21Onder meer de 60 als Monument Beschermde Leiplatanen die, in twee concentrische cirkels, het M-Hendrikaplein sieren (Afb links), kreunen -ondanks de regelmatige “fietsruiming”- onder de overlast.

Prognoses stellen bovendien dat de toename van het aantal fietsers de komende jaren zo intens zal zijn dat de noodzaak aan bijkomende fietsparkeergelegenheid sterk toeneemt. De fietsparkeercapaciteit zou van 17.000 naar 20.000 moeten worden opgetrokken om toereikend te zijn.

Uit de Vergunde NMBS-Bestemmingswijziging blijkt nu dat er in de directe Stationsomgeving nog ongebruikte en leegstaande ruimte beschikbaar is.

We hadden graag gezien dat deze zone integraal als fietsparking werd ingericht.

Zoniet:

- blijft er een tekort aan fietsparkeerplaatsen in de omgeving van Station Gent St-P

- kunnen vele van deze fietsen niet op een veilige manier geplaatst worden en ontstaan er hinderlijke en soms gevaarlijke situaties voor passanten.

Dit draagt niet bij tot een aantrekkelijke stationsomgeving. De goedkeuring van deze Bestemmingswijziging van casco-ruimte naar ondergrondse NMBS-kantoren is daartoe een gemiste kans.

 

Pin It