Werkgroep Sint-Pieters-Buiten

Verkeerssituatie 26apr22Om de concrete cijfers over de reële verkeersintensiteiten in de Zwijnaardsesteenweg (tussen Burggravenlaan en Vrijheidslaan) in kaart te brengen, organiseerden buurtbewoners op di. 08/11/22 een verkeerstelling, tijdens de uitgebreide ochtendspits (07u45-09u15).

De 3 belangrijkste conclusies uit die telling zijn:

1) de hoofdverkeersstroom liep daar op dat moment in zuidelijke rijrichting: van Heuvelpoort richting UZGent, Campus Vesalius (HOGent), Campus The Platform (Artevelde Hogeschool) en Campus Sterre (UGent) – en dit voor alle getelde vervoersmodi (Fiets, Auto/Brommer, Vracht-/Bestelwagen, Bus: Lijnen 5, 8, 41 en 43), met uitzondering van de categorie “Vracht- en Bestelwagens” (in noordelijke rijrichting): IVAGO rijdt op dat moment namelijk via die weg juist richting Centrum.

2) De fiets is er het belangrijkste vervoersmiddel. Ter hoogte van de site “Smatch” passeerden op 1,5 uur tijd in totaal 1560 fietsers (= 81,93% van alle rijwegwegbruikers).

3) De smalle rijbaan (6m85) leidt bij momenten tot aanzienlijke compressie van het verkeer (vooral ter hoogte van Kleuter- en Basisschool “De Spiegel”, in die mate dat nu al bij piekbelasting het saturatiepunt van de rijweg benaderd wordt en (mede door oversteek- en inhaalbewegingen) de kans op een toenemend aantal verkeersconflicten aanzienlijk stijgt.

De door Stad Gent nagestreefde “modal shift” (van gemotoriseerd- naar fietsvervoer) lijkt duidelijk aan te slaan en brengt een stijgend aantal fietsers in het verkeer. Bovendien ligt het in de lijn van de verwachtingen dat het aantal fietsers de komende jaren verder zal blijven toenemen.

De inrichting van de rijweg dient dienovereenkomstig te worden aangepast: met aandacht voor verhoogde verkeersveiligheid en conflictvrije verkeersstromen, met fietsstroken die voldoende breed zijn (vier meter)[1], zodat ook fietsvarianten die extra breedte vragen -zoals bakfietsen, fietskarren, (elektrische) rolstoelen- en nieuwe fietstrends (zoals elektrische fietsen)-  veilig en comfortabel de rijweg kunnen delen.

De plannen voor een grootschalig nieuwbouwproject (128 studentenkamers, 30 meergezinswoningen en een handelsruimte) van ca.6952m2 op uitgerekend die locatie zullen niet alleen aanzienlijke extra verkeersbewegingen met zich meebrengen door die inwoners (en hun bezoekers), maar genereert daarbovenop ook nog eens bijkomend verkeer door “periodieke afvalcontainers, de in- en uitrit van de ondergronds parking en laad- en loszone[2] evenals “hulpdiensten, onderhoudswerken en verhuisbewegingen[3]

De vraag stelt zich dan ook of bovenstaande grootschalig nieuwbouwproject er niet toe zal leiden dat de naderende verzadiging van de -op die plaats smalle (6m85) - Zwijnaardsesteenweg op korte termijn zou kunnen omslaan in algeheel dichtslibben van de rijweg, met aanzienlijk filevorming tot gevolg en finaal: onbereikbaarheid van lokale bestemmingen[4].

Integrale telresultaten met achtergrond en bedenkingen lees je hier.

 26apr224

[1]Ruimte voor Gent: Structuurvisie 2030” (Stad Gent, mei 2018), blz. 118

[2] OMV-aanvraag Ref._2022110564, Addendum B26 “Verantwoordingsnota architect”, blz. 29 en 33

[3] OMV-aanvraag Ref._2022110564, Addendum B26 “Verantwoordingsnota architect”, blz. 33

[4] Update 25/11/23: het “derdenberoep” van de omwonenden tegen dit grootschalig nieuwbouwproject werd op 09/11/23 door de bestendige deputatie van Oost-Vlaanderen ingewilligd (Ref. 2023_DEP_04404). Deze beslissing werd op 24/11/23 geregistreerd in het Omgevingsloket. De OMV-vergunning voor dit bouwproject werd dus geweigerd.

Pin It