Werkgroep Sint-Pieters-Buiten

WG SPB Studentenkoten 06okt23Vorig jaar in mei voerden we een indicatieve telling uit van het aantal studentenkamers tussen Voskenslaan en Krijgslaan, en kwamen uit aan zo’n 2.200 koten. Over cijfers van een gelijkaardige koten-telling beschikken we nu ook voor de wijkdelen Kauwplein en Ottergemse Dries.

Begin september ’23 gingen buurtbewoners van het wijkdeel Kauwplein (gelegen tussen Krijgslaan, De Pintelaan, Musschestraat en Galglaan) systematisch hun straten af en telden ze er ruim 690 studentenkamers (een aantal dat vrijwel zeker een

onderschatting is; nogmaals: louter indicatieve cijfers, die wél een goed idee geven van de grootte-orde waarover we spreken).

T.o.v. de 1.900 gedomicilieerde inwoners huist er dus een studentenpopulatie die nu reeds 36,3% van het aantal vaste buurtbewoners bedraagt. Concreet betekent dit dat je nu al bovenop de 1.900 “ingeschreven” buurtbewoners dus ruim 690 kotstudenten (indien niet gedomicilieerd) moet bijtellen om het reële bevolkingsaantal en de -dichtheid te kennen - en er loopt momenteel een OMV(Omgevings&MilieuVergunnings)-aanvraag voor nóg méér studentenkoten (Update 25/11/23: OMV geweigerd).

De situatie aan de overzijde van de De Pintelaan (Ottergemse Dries en omgeving) is zo mogelijk nog dramatischer: buurtbewoners berekenden er eind 2022 dat er bovenop de 1401 gedomicilieerden er zich zo’n 2.000 à 3.000 kotstudenten ophouden (zie Afb links). Of dus: er wonen dubbel zoveel kotstudenten dan eigenlijke inwoners. Dit is enorm ! Kijken we naar Gent globaal, dan ligt dit aanzienlijk lager: voor elke 5 inwoners huist er in Gent slechts 1 student. En ook in dit wijkdeel lopen er momenteel meerdere voorbesprekingen om de studentenhuisvesting verder uit te breiden. Het verbouwen en uitbreiden van Home Boudewijn (UGent) werd op 28/09/23 alvast vergund.

Gevolgen voor de buurtbewoners

Kotstudenten zijn doorgaans niet ingeschreven in het bevolkingsregister. Deze “verborgen Gentenaars” tellen dus niet mee in de officiële bevolkingscijfers. Dat heeft een aanzienlijke impact op alles waarvoor rekening gehouden wordt met het bevolkingsaantal en de daaruit afgeleide bevolkingsdichtheid (die dus in realiteit eigenlijk een pak hoger is). We denken aan:

  • De berekening van buurtvoorzieningen zoals open ruimte en groen. Bijvoorbeeld, de Groennorm in Gent voorziet voor elke Gentenaar 10m² openbaar groen in een wijkpark op minder dan 400m afstand. Als er echter geen gekend gedomicilieerd persoon is, dan wordt de niet-vaste inwoner niet meegerekend in de berekening voor de hoeveelheid groen in die wijk, terwijl die wel degelijk ook gebruik maakt van die ruimte.
  • Het wijkbudget wordt toegekend op basis van het gekende inwonersaantal. Hierin worden de “verborgen Gentenaars” dus niet meegerekend.
  • Stad Gent krijgt subsidies uit het gemeentefonds en het stedenfonds voor elke inwoner. In 2017 kwam dit neer op samen 1.358 Eur per inwoner. Vermenigvuld met een 50.000 kotstudenten komt dit neer op haast 68 miljoen Eur die niet terechtkomt bij Gent, maar wel bij steden waar de studenten nog gedomicilieerd staan, maar in feite amper faciliteiten nuttigen.
  • Elke gezinswoning die bewoond wordt door een groep studenten in plaats van door een gezin, zorgt voor misgelopen inkomsten uit de personenbelastingen. Samen met bovengenoemde subsidies zijn dit gelden die Stad Gent niet int en zo de ontwikkeling van de stad vertragen. (De “tweedeverblijfstaks” weegt hier helemaal niet tegenop)

“Verkoting” van de woonwijk

Kotfeestje 04sep23 3Het is evident dat de leefsituatie voor de “vaste” buurtbewoners compleet scheefgetrokken is. We mogen gerust stellen dat de omvang van de actuele studentenhuisvesting de draagkracht, de leefbaarheid en de woonkwaliteit in deze woonwijken sterk op proef stelt. Zo staat o.m. het sociaal weefsel zwaar onder druk (o.a. door een “verschillend leefritme” van kotstudenten en “leegstand” tijdens weekends en vakantieperioden) en er is een duidelijke verschraling van het aanbod van buurtwinkels doordat die zich eenzijdig op een studentenpopulatie gaan richten (o.m. wat betreft aanbod en openingstijden).

Plafond

De vraag kan dan ook gesteld worden of het “globale” Gentse beleid terzake (met name: “meer en betere studentenhuisvesting”) hier eigenlijk wel relevant is. Zou Stad Gent lokaal niet beter een limiet op studentenhuisvesting instellen, geheel in lijn met de eerder al besliste “vakantiewoningen-stop”[1] ?

 

Meer hierover in deel 2 .

[de pdf-versie van dit webartikel kan je hier downloaden]

Afb hieronder: XIOR Studentenhuisvesting (Overwale, Gent)

Xior Brievenbussen 17mei21 3B 

[1] Stad Gent besliste in 2019 om de krappe woningmarkt te beschermen door permanente omvormingen van woningen en appartementen naar vakantiewoningen niet meer toe te staan. Alleen Gentenaars die hun woning slechts "gedeeltelijk" of "tijdelijk" willen verhuren om een centje bij te verdienen, kunnen dat blijven doen, maar onder duidelijke voorwaarden.

 

Pin It